Två veckor med medelhavsmat

25 april, 2018

Nu har jag ätit enligt medelhavsdieten i två veckor och det fungerar bra (första inlägget om kost och tarmbakterier). Detta handlar inte om en period utan tanken är en livslång omställning.

Jag äter sallad till lunch och mycket grönsaker till middagen. Frukosten är en egen frö-, nöt- och havregrynsmüsli till naturell yoghurt. Frukt till mellanmål och müsli eller fiberrikt knäckebröd med groddar till kvällsmat.

Fokuserar på att få i mig mycket av följande ingredienser (medelhavsmat och/eller bra för tarmbakterierna):

  • Vitkål, rödkål, fänkål, grönkål
  • Broccoli, morot, paprika, tomat
  • Olika slags lök
  • Olika slags sallatsblad
  • Bönor, ärter och linser varje dag
  • Svartpeppar
  • Olivolja
  • Groddar av solros, bovete, linser och mungbönor
  • Frön
  • Nötter
  • Frukt
  • Ostar som mozzarella, fetaost, mögelost m.m.
  • Naturell yoghurt
  • Havregryn

Jag undviker/minskar på

  • Vanligt bröd som inte innehåller en massa korn/fibrer/frön osv. Äter grovt surdegsknäckebröd
  • Flingor och mjölk
  • Pasta
  • Micromat till lunch
  • Sötsaker (äter några godisbitar på fredagar)
  • Pizza, pommes, snabbmatshamburgare och liknande
  • Chips, cola, glass, bullar, bakverk, kakor osv men det åt jag väldigt lite av även förr. Godis var/är favoriten.
  • Sötad yoghurt (som jag åt varje dag för att få lite energi när jag var utmattad).

Så, då kommer den stora frågan: känner jag någon skillnad i kroppen?

Nej. Inte alls.

Men jag inser ju nu när jag tänker efter att behovet av ett glas fruktyoghurt eller en godisbit när jag blivit utmattad är mindre. Så nån skillnad är det ju.

Jag har även haft mindre problem med gasig/svullen mage och rapighet, men jag vet inte om det beror på detta eller en tillfällighet.

Får stämma av igen om några veckor.

Annonser

Två nya infoserier

25 april, 2018

Jag har gjort två info-serier denna vecka och de handlar om social fobi och att leva med begränsat antal skedar (som så kallad ”spoonie”).

Det är så kul att jag kommit igång med dessa infoblad eftersom jag då kan kombinera mitt intresse för att göra broschyrer/information, min kunskap om specialintresset psykisk ohälsa samt att teckna. Och det blir ju ganska mycket tydligare än en text.

Jag har för övrigt fått över 60 följare på Instagram denna vecka (63 st idag) efter att ha legat på 50+ i en månad. Känns kul.

Det känns bra att kunna använda sina erfarenheter (och saker man lärt sig av andra om psykisk ohälsa) till att minska stigmat, informera och stärka människor.


%d bloggare gillar detta: