Lära sig ett tredje språk

Nu har jag lärt mig spanska via Duolingo 110 + ca 90 dagar på raken (förlorade min ”streak” en gång pga att jag glömde göra innan 00.00 och inte visste att man kunde köpa en ”streak freeze”).

Måste säga att detta med ”lite varje dag”, med belöningar och hot (förlora streaken) funkar bra för mig. Det tar 5-10 minuter att göra två block om typ 15-18 övningar varje kväll.

Om ett år börjar Molly i sexan och då kan vi läsa spanska tillsammans. Ska bli kul att ha någon att prata med.

Vi får se vilket språk Stella ska läsa sen om fem år…

Läste i tidningen idag att regeringen (?) (nån minister?) vill att elever ska läsa mer språk och att de vill ta bort möjligheten att läsa engelska och svenska istället för de andra språken. Tydligen väljer 25% bort spanska/tyska/franska.

Vet inte om det är det bästa att blanda in ett nytt språk för skoltrötta/språksvaga elever, men jag tänker att man kanske kunde köra på regeln, men att man kan göra undantag för elever med särskilda behov?

När jag gick i sexan läste 13 elever tyska (jag), tre elever spanska och en elev engelska. Men i högstadiet var det en del som hoppade av tyskan för att de var less. De gick över till engelskan.

Själv läste jag franska i gymnasiet och ville läst spanska i högskolan, men insåg att jag inte borde slösa poäng på det. Så då satte jag igång med det nu via Duolingo istället. Som 34-åring. Det är aldrig för sent! 🙂

Ps. Kan förstå en del enklare spanska som jag ser på nätet, men kan inte forma meningar alls, har inte tränat på det. Men är mest ute efter det passiva ordförrådet just nu.

Kommentarer är stängda.