Resestrul

Det blev inte riktigt som vi tänkt på resan norrut, men det blev rätt bra ändå.

Eftersom vi valt ett kvällsflyg pga pris och att jag vägrar gå upp mitt i natten för att flyga på morgonen (om det finns alternativ, det gör det inte till Kanarieöarna med Ving), så kunde jag sova ut. Vi höll på med de sista förberedelserna mellan 13-17. Det tar mycket tid.

Fredrik lämnade gerbilen hos djurvakten som ska bo hos syskonet L och hämtade upp L som också skulle med. Sen tog vi spårvagnen till Korsvägen.

Flygbussen skulle komma 17.46, men tiden kvar varierade mellan 13 minuter, 9 minuter, Kö osv. Vi blev stressade och ringde till bussbolaget. Till slut kom en kraftigt försenad buss (efter typ 20 minuter). Men vi hade marginal så vi skulle hinna ändå.

Var ganska stressade även på flygplatsen, men när vi kom in till gaten hade flyget försenats med 45 minuter. Tydligen var det förseningar på de flesta flyg.

Vi insåg att vi skulle missa anslutningsflyget på Arlanda, men hoppades att de skulle vänta in oss. Tog det med ro.

Sen började det åska och spöregna, så personalen kunde inte gå ut och hämta/lämna väskor m.m. Flyget blev ännu mer försenat. Efter nästan två timmar kom vi iväg.

På Arlanda fick vi veta att flyget inte väntat och att vi skulle gå till servicedisken för ombokning. Vi sprintade för att komma dit snabbt och det var tur för kön bakom oss var lång och varje ombokning tog lång tid.

Vi fick bo på Clarion hotell och fick 150kr i matcheckar var. Gött ändå. (Hörde om andra som kunde flyga till en annan stad och ta bussen). Men vi skulle bli tvungna åka med flyget 8.15. Morgonflyg…morr…

Klockan var 22.30 när vi hade lämnat väskorna på rummet. Stella var helt lyrisk över det fina hotellet. Hon var jättenöjd med att få sova där.

Jag kunde inte hitta min mobil och fick lite panik. Till slut hittade jag den i en påse där jag trodde att Molly letat, men hon hade bara kollat i min jacka i påsen. Phu!

Vi försökte hitta en kvällsöppen restaurang och hamnade på McDonalds. Urk. Men de hade iaf en vegetarisk hamburgare som var helt ok och sötpotatispommesen var jättegoda. L hittade en vegansk hamburgare, bra! (Annars äter vi alltid på Max – deras är goda och de har flera goda veggoburgare att välja på.)

Vid tolv släckte vi lampan och klockan ställde vi på 06. Snark! Själv sov jag mellan ca 01-05, ganska bra ändå med tanke på belastningen/stressen.

Vi åt god frukost på hotellet och checkade in igen. Hela Arlanda var varmt och fuktigt och jag trodde först att jag var sjuk. Men sen fläktade jag med solfjädern och insåg att det bara var pga värmen…

Vi köpte godis och dricka för 300kr i matcheckar innan vi gick på planet till Luleå. Personalen på SevenEleven sa att en person handlat för 750kr i matcheckar vid fem på morgonen samma dag… ^^

Jag var sömnig på flyget. Försökte vila på min specialsovkudde för folk som vill sova framåtlutande, men det var i vanlig ordning omöjligt att somna…

Molly hade för övrigt råkat läcka ut ca en deciliter Mountain Dew-dricka i sin tygpåse/väska, vilket vi upptäckte när vi satt fastspända på planet. Prylarna klarade sig, men ganska snart började påsen läcka ner på sätet och i Mollys händer. Jag fick till slut fram ett paket näsdukar så att jag kunde proppa ner några i väskan för att suga upp det värsta. Det funkade. Phu. Men canvasen stod ändå emot ganska länge måste jag säga… ^^

I bilen hem till pappa (40 min) låg jag ner i baksätet bredvid Stella och försökte sova. Galet trött. Tänk den som ändå kunde sova genom att bara luta huvudet lite…

Sov i två omgångar på dagen. Hatar att gå upp efter halva natten för mig, det kvaddar hela dagen.

På kvällen hade vi grill och bad på bastuflotten. Jättemysigt. Men jag var så trött och utmattad.

Får nog vila några dagar nu efter dessa packnings- och resedagar…

2 Responses to Resestrul

1. Kronärtskocka skriver:

Skönt att det löste sig ganska bra trots allt. Mina kids hade jublat över hotell och hotellfrukost.

Hoppas ni får riktigt fina dagar norrut!