Tröttsamt

10 maj, 2024

I måndags märkte vi att marsvinet Lily inte kunde tugga som vanligt. När vi erbjöd deras godaste: broccolistam och Lily inte kunde tugga så förstod vi att det var allvar. (Marsvin är typ som kossor som äter hö stora delen av dagarna.)

Vi lyckades få en tid hos en marsvinskunnig veterinär två timmar senare, men F hade bilen så vi fick åka tre olika bussar i en timme.

Jag hade jättehög ångest men Stella var lugn och hoppfull. Lily har redan maxat beloppet på försäkringen så jag var orolig för att det skulle bli alltför dyrt. (Sen fick vi veta att försäkringen ändå inte täcker tandproblem.)

Veterinären stoppade in en tratt i munnen och kikade och sen gjorde de en käkröntgen.

Ingen inflammation eller problem med tandrötterna, men antagligen växer kindtänderna så att det skär in i munnen/tungan. Vi bokade tid för en sövning med tandslipning om 1,5 vecka. Suck.

Till dess måste vi mata henne 5-6 gånger om dagen med en mjuk grötliknande grej som heter critical care. Vi sprutar in den i munnen med en sån där matspruta. Det tar lite tid och är söligt. (Jag och Stella tar några matningar var per dag.)

Jag har matat på natten när jag varit på toa. Jag vet inte om det är helt nödvändigt, men jag kan bara inte sluta tänka på att hon är hungrig. ☹️

Så detta är jäkligt segt. En vecka kvar nu.

Vi hoppades ju på att det skulle vara nåt tillfälligt som läker, men än så länge inga framsteg.

Hon äter lite gräs, fyrkornskross och vissa mjuka grönsaker. Men hö som ska utgöra typ 90% av kosten är för hårt.

Så hoppas att det går över snart eller att operationen går bra och att problemen inte kommer tillbaka (men det är tydligen vanligt. 😣)

Ps. Gerbilen Amanda tappade sina framtänder typ fem gånger när hon blev lite äldre. Då gav vi henne havregrynsgröt i fem dagar tills framtänderna vuxit ut igen. Det var också tröttsamt även om vi slapp veterinärbesök och operationer. Marsvinsframtänder växer ju också fort, men kindtänderna kan växa fel eller inte slitas tillräckligt. De sitter så långt in att de är svåra att nå utan sövning.