Intensiv vecka

13 maj, 2024

Idag är jag helt slut. Alltså verkligen helt slut. Det har varit en intensiv vecka i mina mått mätt.

I måndags var vi ju på djursjukhuset (se förra inlägget) och det var extremt ångestfyllt för mig. Sen dygnet runt-matning några dagar.

Häromdagen vägrade hon äta vid 20, 23 och sen på natten. Jag blev tokorolig och låg vaken och väntade på att medicinen skulle kicka in ifall det var det (hon får metacam två ggr/dag men det tar uppemot 3h att få full effekt).

Hon vägrade äta varje gång och jag sov så otroligt dåligt och magen kajkade ur totalt av stressen.

Sen på morgonen såg jag hur hon plötsligt stod och tuggade gräs i buren. 🤯

Och hon hade inte gått ner i vikt. Så tydligen vägrade hon ersättning för att hon helt enkelt var mätt. 😅

Men det var ju bra.

Så sen i lördags har vi inte fått i henne nån cricital care, utan bara vägt henne flera gånger om dagen och plockat massvis med gräs och lagt i buren. (Hö är för hårt.)

På torsdag blir det sövning och nedslipning av kindtänder. Ska bli så skönt att slippa denna oro.

I alla fall.

Under kristi himmelshelgen har Fredrik även börjat renovera toaletten i entréplan. I tisdags-onsdags hade vi rörmokare här som hjälpte oss att koppla ur toalett, handfat och element. (Sånt stressar mig också jättemycket.)

Fredrik har rivit och slipat och igår kunde han äntligen börja kakla efter tre heldagar med förarbete.

Före
Bort med strukturtapeten (kolmårdsmarmorgolvet behåller vi).

Själv städade jag en massa inför gäster på fre-lör. Molly hade nämligen bjudit hem sitt kompisgäng från gymnasieklassen på fredagen och de startade redan klockan 14. Som tur var så var det fint väder, så jag kunde sitta utomhus medan de satt i hobbyrummet och vardagsrummet.

På kvällen tog jag och F en sväng till svägerskans familj + svärmor. Åt rabarberpaj och satt i deras trädgård en stund.

Lördagen var en riktigt bra dag för mig. Jag och Stella satt utomhus och sydde (jag syr byxor och hon gosedjur) bl a. På kvällen kom de flesta av Fredriks syskon med familj och vi tittade på Eurovision i vanlig ordning. Vi gav poäng till alla bidrag och räknade ut ett snitt för vilka vi gillade mest. (Jag gillade Litauen, Schweiz och Kroatien! Och skrattade som enda person i rummet ihjäl mig åt Finlands bidrag. 😂).

På söndagen var jag trött så det blev en del vila. Men även hjälpa till med badrummet och en kvällspromenad.

Idag är jag helt lealös av utmattning. Kände mig sjuk igår kväll och somnade typ 45 min före vanlig sovtid. Sen sov jag tungt hela natten, gick upp vid halv tio och efter en stund lade jag mig och sov tre timmar till! Så otroligt tung i kroppen.

Jag har mest legat ner idag.

Men jag försöker ta det med ro. Jag har överansträngt mig både psykiskt och fysiskt i veckan. Inte konstigt att jag är jättesliten.

Nu behöver jag vila några dagar. Det är helt naturligt.