Allt smått man ska göra

17 juni, 2024

Får ibland besvikna ord när jag glömmer att ta upp c-vitaminrika grönsaker till marsvinen på kvällen. Idag började jag berätta allt jag har att göra på kvällen och att det inte är konstigt att jag missar vissa grejer. 😬

  • Ställa in kvällsmatsdisken i köket
  • Mördarsnigelrunda (maj-aug)
  • Hämta skål med sked med lite vatten i till marsvinets mat*
  • Ta med glas med vatten
  • Bära upp allt jag ställt i trappan
  • Ge medicin till marsvinet Lily*
  • Hämta tandborste med tandkräm på, ställ i sovrummet
  • Dra ner rullgardin och persienner
  • Byt om till sovbyxor (shorts så att jag slipper lårklibb)
  • Packa ur nässprayer och salivstimulerande spray från min väska som jag har med överallt och ställ på sängbordet
  • Inse att jag skulle tagit med grönsaker och kisstäta täcket
  • Breda ut kisstäcket i sängen (Stella hämtar marsvinen)
  • Gosa med marsvin och ge Lily critical care i spruta (pga tandproblem, tar ca 15 min)*
  • Ta in marsvinen, flytta kisstäcket
  • Rätta till lakanet
  • Tandtråd
  • Borsta tänderna (båda två gör jag vid sängen och sen går jag och spottar i badrummet. För rastlös för att stå kvar i badrummet när jag borstar. 😅
  • Ta mina mediciner
  • Se till att Stella tar sina mediciner
  • Tvätta ansiktet och se till att Stella gör det
  • Ev sopa golvet i hallen, mitt och Stellas rum (hö och spån överallt. 🙄)
  • Gå på toa
  • Kvällssurfen och sen sovläge med inaktiva appar
  • Läsa klart e-GP i appen
  • Ev läsa bok

* = bara nu under tandproblemsperioden. Det känns dock som ett permanent inslag nu efter 6v. 🙄

Och sen sova.

Vissa dagar vattnar jag blommorna, byter sängkläder, städar badrummet, sprayar krukväxterna i badkaret (trips) osv.

Kvällarna är full rulle även om jag inte nattar barn längre. Alla dessa små grejer som man ska komma ihåg. Jag har ställt allt på pedagogiska ställen (mest på nattduksbordet). 😁