Det sprutar

Jag tror att vi lyckats koppla ihop Stellas gnälliga kvällar/nätter med att hon sätter i halsen och rapar mycket. Igår på bvc sa läkaren att hennes tarmar var svullna och att hon troligen har mycket gaser i magen. Jag har inte sett det innan eftersom hon inte reagerar på samma sätt som Molly gjorde när hon var gasig (Molly åt Minifom första tre månaderna och funkade bra med det). Men igår kväll läste jag på lite om hastig amning. När det bara sprutar så sätter barnen ofta i halsen, behöver rapa och hicka och det stämmer mycket väl. Stella sväljer massa luft som gör att hon känner sig obekväm i kroppen. Tydligen får de gröngult bajs som är ganska explosivt och det stämmer bra. Det beror på att de sällan får i sig den sista feta mjölken när det finns så mycket tunnare mjölk först. De blir inte lika mätta på så sätt. Stella är ju dessutom en sån som inte ligger och ammar i onödan. Hon gör sin grej och sen släpper hon. Inget snuttande här inte. Det tar sällan mer än 5-10 minuter för henne att äta. Ofta tar det bara nån minut eller två innan hon blir gnällig och behöver rapa. Stackarn!

Så nu ska vi börja med Minifom som slår sönder de stora luftbubblorna i magen. Jag ska också försöka se till att amningssituationen blir lugn och bekväm så att hon inte stressar i onödan. Eventuellt ska jag börja med metoden som kallas heltömning och blockamningsmetoden (läs mer på Sagogrynets blogg). Att mjölka ur lite först känns inte som ett alternativ eftersom hon alltid är vrålhungrig och skriker om hon inte får tutten direkt. Men jag skulle ju kunna avbryta amningen efter en kort stund och låta det rinna ut lite. Vi får se vad som funkar.

Stella har varit väldigt ledsen de senaste kvällarna och nätterna. Hon har varvat amning med skrik och en vilja att bli buren i mei taien. Tror mycket handlat om gaser och om hunger samt till slut utmattning och trötthet. Hon har ju somnat i mei taien men sen snabbt vaknat igen i sängen och velat amma. Sen har det sprutat, hon har blivit ännu mer rapig och gasig och så har det börjat om igen.

Men nu ska vi försöka bryta trenden.

2 Responses to Det sprutar

  1. Maria skriver:

    Min lilla Edvin var lika dan. Hicka och satte i halsen och mjölken sprutade. Till slut fick han även grönt bajs. Mina bröst var fulla och rann lite hela tiden. Det blev som en ont cirkel. Eftersom den tunna mjölken inte mättar lika bra så ville han ha mer och mer och till slut spydde han en riktig kaskadspya och det var ungefär då jag förstod att jag borde göra något åt problemet.

    Blockamningsmetoden fungerade jättebra för mig! Så mitt tips till dig är att prova 🙂 Jag gjorde bara så att jag höll mig till ett bröst några timmar och sen bytte jag till det andra. Jag tömde inget innan eftersom jag har problem med att pumpa, och dessutom tyckte det kändes kontraproduktivt eftersom det faktiskt handlar om att minska produktionen, och inte öka.

    Jätteskönt sen när produktionen anpassat sig för både mamma och barn 🙂 Att slippa spända bröst och amningsinlägg är rätt trevligt!

    Lycka till!
    MVH/Maria som följer din blogg via blogglovin
    Hittade hit via Sagogrynet tror jag…

    Gilla