Utmaning

Jippie, nu blev det min tur! Har blivit utmanad av Mama Bear att svara på ett gäng spännande frågor.

Så här funkar det:
– Each tagged person must answer the 11 questions given to them by their “tagger” and post it on their blog.
– Then, choose 11 new people to tag and link them in your post.
– Create 11 new questions for the people you tag to answer.
– Go to their page and tell them they’ve been tagged!
– Do not tag back to the person who has already tagged you.

1. Hur skulle du beskriva dig själv med fem ord?
Bekväm, snabb, intellektuell, barnslig och nördig.


2. Finns det någon mening med livet?
Ja, jag tror att det är upplevelser och känslor. Jag tror att vi alla gick ner på jorden med en livsplan och ett uppdrag om att lära oss saker i detta liv. (Tematiken är bara så tydlig i vissa liv, t ex min väns livstema ”döden”.) Uppdraget är att känna, uppleva och reagera och lära oss något på det. (detta har hjälpt mig mycket under perioder då jag mått dåligt). Barn är i alla fall inte meningen med livet. De kan ju ge mening till livet, men det är en hemsk sak att säga till alla de som är barnlösa/barnfria. (jag känner många sådana, även äldre). 

3. Tror du på den fria viljan? Utveckla!
Jag tror ingen annan styr vår vilja eller våra handlingar, däremot tror jag på förutbestämda händelser och teman i livet. När de händer och hur de händer är dock inte bestämt och framför allt inte hur vi väljer att agera. Men att jag skulle träffa just min man och få mina barn tror jag var planerat sedan innan. Dock inte exakt när och hur. 

4. Ditt mardrömsyrke?
Slaktare! Jag tycker att det är läbbigt med kött och döda kroppar. Bläää! (när jag var liten var vi ofta på en bondgård i närheten och om man råkade öppna fel dörr där kunde man råka gå rakt in bland en massa grislik som hängde från taket. Dessutom brukade mamma och pappa stycka upp halva grisar i köket. Det var väl ungefär då som jag blev ganska-vegetarian (11-12 år) och slutade äta köttbitar (åt bara färs + massa vegetariska alternativ). (Sedan blev jag demivegetarian när jag var ca 16-17 år och vegetarian när jag var typ 27 år)

5. Vilka materiella ting ligger dig varmast om hjärtat?
De saker jag använder mest och de saker jag ”älskar” mest är ju inte riktigt samma saker, men nu tar vi frågan på orden och går till de saker som ligger mig varmast om hjärtat. Jag antar att min mobil är en av de saker. Den använder jag mycket och skulle sakna oerhört om den försvann. Den är ju som min lilla minidator. Jo, och så sofforna! Jag älskar mina soffor. De är underbart mysiga att ligga i och slappa. Jag gillar att slappa. Obekväma soffor är hemska, jag gillar bara min soffa. Alla andras är antingen för hårda eller mjuka. Ikeas Ektorp ska det vara.


6. Vad önskar du för ditt/dina barns framtid? (Fri tolkning.)
Först och främst önskar jag att det ska finnas en bra värld för dem att leva i och att den inte ska vara svår att leva i pga miljöförstörelse, krig osv. Sedan önskar jag att de alltid ska ta itu med sina känslor och inte bygga upp depressioner, utbrändhet och psykiska sjukdomar.  Jag vill att de ska kunna ansvara för sin egen lycka och sina val. De ska veta att de har ett val. Jag hoppas att de hittar yrken som passar dem bra och varsin partner som de trivs med. Jag hoppas att de ska ha sunda värderingar och få vara friska. Sen vill jag gärna ha några barnbarn också. 🙂


7. Vad sårar dig mest: att bli kallad ful, elak eller korkad?
Korkad, helt klart. Jag vet att jag inte är varken ful eller elak, men jag är inte lika säker på det där med intelligensen. Jag är lite nervös över det där. Vägrar göra intelligenstester eftersom jag inte vill veta om jag är smart eller korkad eller mitt emellan. Tror att det skulle påverka mig för mycket oavsett resultatet. Jag vill tro att jag är smart och jag tror att jag är rätt smart, men inte tillräckligt smart ibland tyvärr. Det märker jag när jag umgås med vissa (t ex svärsyskonen när vi spelar brädspel. Jag hänger inte med alls i vissa spel). Samtidigt tror jag på det där med att det finns olika slags intelligenser. Matematisk/logisk är bara en av alla och en kan även vara intelligent inom t ex musik, kroppsmedvetenhet, spatial förmåga, djur/natur osv. Samtidigt så umgås jag oftast med väldigt smarta människor. Det är liksom sådana som nördarna är. Dessutom gillar jag inte att umgås med alltför förutsägbara och ointelligenta människor eftersom jag helt enkelt inte får något utbyte av dem. Det är absolut inget fel på dem, men lika barn leker ju bäst som bekant.

8. Vilka egenskaper uppskattar du hos din eller söker hos en partner?
Jag behöver stabilitet och trygghet eftersom jag är ganska känslig och energisk. Min man kan säga ”ta det lugnt” så att jag lyssnar och han anpassar sig bra till mina nycker. Han kan lyfta fram mig och hålla mig tillbaka. Han känner på sig vad jag behöver.

Sedan är han snäll, intelligent, vänlig och driven. Vi har många gemensamma intressen och han har inga ”dåliga” åsikter enligt min mening. Vi har samma grundsyn på livet, människor och inom politiken. Detta är jätteviktigt för mig. Sedan uppskattar jag att han är medveten, självständig och har ett ”rikt inre liv” (klyschigt!!), så jag tröttnar aldrig på honom. Han är inte så förutsägbar som många människor är. Jag kan inte se igenom honom så som jag ofta kan med andra. Han är rätt spännande helt enkelt. 🙂 (och inte macho utan en velourpappa!)


9. Tror du på Gud eller någon annan högre makt? Om ja, hur interagerar tron med ditt övriga liv?
Jag är inte kristen och har aldrig trott på någon av de traditionella religionerna. Jag är döpt och konfirmerad, men det var väl ungefär då som jag verkligen tog avstånd från Svenska kyrkan (och jag lämnade den när jag var runt 20 år). Folk får gärna tro på Gud eller liknande, men för mig handlar de traditionella religionerna alldeles för mycket om synd, förbud och negativa saker. Kärleksbudskapet tycker jag dock är jättebra. Det är jättebra med religiösa som fokuserar på det tycker jag.

Men nu skulle det ju handla om min tro. Jag är spiritist och tror på reinkarnation. Dock har jag inget som helst intresse av att predika min tro eller ”vinna över” människor. Min tro är att allt ingår i planen för varje människas liv, oavsett vad man tror på. De som vill hitta till spiritualismen hittar dit, andra gör andra saker. Under perioder när jag har mått dåligt så har jag vänt mig till böcker och andra medier och när jag mår bra så finns tron bara som en grundtanke i livet. Jag praktiserar ju också tankens kraft (The Secret, Be så ska du få) och det funkar väldigt bra faktiskt. 🙂

Jag tror att Gud är allt som finns, hela Universum (och alla rymdvarelser också), vi är alla ett.

10. Har du civilkurage?
Jag skulle aldrig gå mellan några som slåss. Tyvärr. Det verkar sällan gå bra. Jag har nog nästan aldrig varit i den situationen heller, jag är ju inte ute på kvällarna. Däremot skulle jag självklart hjälpa andra som är i nöd som jag tror att jag kan hjälpa. T ex barn som kommit bort på en anläggning, folk som behöver hjälp att bära, hitta på kartan osv. Men det kanske inte ingår under civilkurage? Alltså när det inte finns någon risk för mig? Jag försöker i alla fall vara hjälpsam när jag kan.


11. Hur får man trygga, lyckliga barn? Vad ska föräldrar göra och vad ska de inte göra?
När barnen är små är det jätteviktigt med närhet (och det är ju bevisat genom forskning). Bära, mysa, kramas, gärna sova tillsammans osv. Svara på bebisens rop på hjälp (med syskon kanske en inte alltid kan komma direkt, men det är viktigt att bekräfta att man hört barnet genom att ropa tillbaka eller liknande) och absolut inte köra skrik-sovmetoder eller liknande. Det är att knäcka barnet. Barnen ska få höra att de är älskade oavsett hur de är, kärleken ska vara ovillkorlig (detta har jag med mig från barndomen och det är viktigt!). Sedan ska en bekräfta barnet, inte värdera det utifrån dess prestationer och säga duktig i tid och otid. Var intresserad och fråga om teckningen istället för att bara säga ”vad fint!”. Barnen ska inte bli utknuffade i ett försök att göra dem självständiga. Barn tränar självständighet när de vet att de alltid har en trygg bas att återvända till. Uppmuntra barnen, inte putta ut dem i världen.

Mina frågor
1. Vilken kändis, levande eller död skulle du vilja träffa?
2. Vilken TV-serie skulle du välja att leva i om du måste välja? (du behöver inte välja en karaktär, bara en ”värld”).
3. Är du lik en kändis?
4. Vilken superkraft skulle du vilja ha om du fick välja?
5. Vilket vilt djur skulle du vilja ha som husdjur om det gick?
6. Vad skulle du göra om alla människor plötsligt blev zombies och du var en av få överlevande?
7. Vilket gäng (eller subkultur) tillhörde du när du gick i gymnasiet?
8. Favoritdinosaurie?
9. Vilken bedrift skulle du vilja bli känd/prisad för?
10. Vilken tidsperiod och plats skulle du resa till om du fick låna en tidsmaskin och fick vara osynlig när du väl kom fram?
11. Har du ärvt något som ligger dig väldigt varmt om hjärtat?

Jag skickar vidare till: (nu ska jag försöka hitta några som inte redan gjort utmaningen tidigare)

Metamorphosis

Minx

Matilda

Mimmi

Med bebis i magen

Mandragora (osäker på om jag sett dig bli taggad innan?)

(nu hittade jag tyvärr inga fler på M som inte redan gjort eller blivit erbjudna utmaningen, men Mamma Bondesson, Mama Bear och mammaiengland hade jag taggat annars!) 🙂

Arbetsbiens kärlek

iHusvagn

Johanna

Helenas dagar

Livet i gläntan

2 Responses to Utmaning

  1. Helena Ferry skriver:

    Roligt, men tyvärr finns inte riktigt orken just nu…

    Gilla

  2. Annika skriver:

    Vilka bra frågor! De lovar jag att svara på.

    Gilla