Näringslära för femåringar

Jag fick ett tips i en kommentar om hur vi kanske kan få Molly att äta mer varierat. M som i underbar har kommit på en bra idé om hur en kan motivera barnen och vara pedagogisk kring näringsintag på samma gång.

Vi ritade upp en superhjälte-Molly på ett stort papper och målade tre staplar, en för styrka (protein), en för skydd/sköld (grönsaker och frukt) och en för snabbhet/uthållighet (kolhydrater) (fett tar vi inte med, det kommer på köpet). (den andra bloggen har kolhydrater som energi istället).

image

Sedan fick Molly färglägga superhjälten (lila så klart) och så hjälptes vi åt att komma på idéer om vad för mat som de olika staplarna kan innehålla. Vi flyttar markörerna uppåt allteftersom hon äter under dagen och försöker se till att alla staplarna kommer upp i topp varje dag. Hon ser lätt om hon behöver äta mer protein eller grönsaker och kan då försöka komma på något som hon vill äta. Det är samma tänk som i dataspel.

Dessutom har vi ställt fram en fruktskål på skänken i köket och fyllt på med frukt. Det är för att både F och M ska bli mer sugna på frukt eftersom de inte äter så mycket (jag och Stella äter massor redan). Det fungerade bra igår, Molly ville ha både apelsin och äpple.

Håller tummarna för att detta ska hjälpa. Här skrev jag om Mollys dåliga matvanor.

 

9 Responses to Näringslära för femåringar

  1. Marianne Selberg skriver:

    Tack för att du delar med dig! Jag har skrivit om detta och länkat till din blogg och eftersom jag såg att det är ok att dela inlägget på bla facebook så lånade jag din bild. http://specialpedabloggen.blogspot.se
    Jag borde såklart ha frågat först.. Säg till om du inte vill ha bilden där så tar jag genast bort den! Mvh Marianne

    Gilla

  2. Tina Kahn skriver:

    Jag ser inget om läsk och sötningsmedel.
    Artificiella sötningsmedel är mycket värre än naturliga när det gäller fetma och humörsvängningar. De kan också orsaka ADHD-liknande symptom.

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Sånt får hon inte. Jag undviker också artificiella sötningsmedel. Cola kan hon få på kalas men då är det vanlig med socker i. Vi har aldrig sånt hemma.

      Gilla

  3. jonna skriver:

    Detta kan vi spinna vidare på.

    Gilla

  4. maggie dillner skriver:

    Tack för riktigt bra tips. Jag delar vidare på Speciellas sida. /M

    Gilla

  5. ladyweaver skriver:

    Ska bli kul att höra hur det där går! Tyckte det verkade vara en så smart grej när jag läste om det och nu när Lilla S fortfarande är får liten är det ju bara bra att kunna föra det vidare till folk som faktiskt kan testa 🙂

    Gilla

  6. Annika skriver:

    Vilken smart idé!

    Gilla

  7. […] Näringslära för femåringar verkar ha varit en bra idé som intresserar många (men jag ska inte ta åt mig äran från M som i underbar). Hittills har 56 delat på Facebook och det är över 275 personer som läst inlägget (ca 600 besök på min blogg totalt igår! Wow!). […]

    Gilla