Byta förskola

23 mars, 2010

Vi är jättenöjda med den förskola som Molly går på, men vi vill byta till en som ligger närmare. Dels för att det är omständligt att ta sig till Mollys förskola och dels vill vi att hon ska få kompisar som bor nära samt som kommer att gå på samma skola (såvida vi bor kvar i området då).

Nu har vi vid två tillfällen varit på besöks hos tre förskolor som ligger alldeles bredvid varandra. Två var jättemysiga och relativt nybyggda/renoverade och en var inte särskilt mysig utan gammal, sliten och med mest pojkar och utan uttalat genustänk (dock hade de musikinriktning!). Så vi söker till de två mysiga förskolorna. De hade genusinriktning och/eller matte/språkinriktning. Det är coolt tycker jag! Bra att börja tidigt med sådana saker. De höll på mycket med musik och gymnastik också.

Hoppas verkligen att Molly kommer in nån gång i höst så att vi kan byta. Men det känns skönt att hon har en plats nu så att vi kan jobba. Anledningen till att vi väntar till i höst är att vi vill att hon ska börja i storbarnsgruppen direkt (hon fyller 3 i oktober).

Det är konstigt att det kan vara så olika bland kommunala förskolor. Man tänker ju att det ska vara ungefär samma som i skolan (dvs. alla skolor är lika slitna och trista :-/), men det skiljer stort. Bra att att man kan besöka och fråga alla sina kluriga frågor! En bra chans att träffa personalen. Och detta just för att det finns så stora skillnader och att det är viktigt med så få förändringar som möjligt samt bra psykosociala miljö för småbarn.

Sen tycker jag att det är sjukt att skolbarn förväntas sitta på trästolar hela dagen medan vi som arbetar har sköna ställbara kontorsstolar… Som tur är har ju barnen många raster, men ändå. Det snålas på barn och gamla, de som inte producerar något och skriker så högt…

En bra sak med förskolan vi besökte idag är att de har väldigt många olika rum. Sedan delar de av gruppen på 3 resp 2 och så får de leka i olika delar av byggnaden för att hålla ljudnivån nere. Kan tänka mig att det blir ganska mycket spring och skrik bland 23 st 3-6:åringar!


Miljövänliga bilar?

23 mars, 2010

Det är ganska intressant att arbeta med webbplatsen för ett stort bilföretag. Hur tar de sig an miljöfrågan? För miljöfrågan är het och har varit i flera år, så de måste ta sig an den på något vis. Och det gör dem.

Men det är ju svårt att göra bilar helt miljövänliga. Miljövänligare blir de när de är t ex bränslesnålare och kör på alternativa bränslen. En elbil skulle vara riktigt miljövänlig, särskilt om elen kom från förnyelsebara bränslen.

Men precis som med blöjor så blir de inte miljvänliga bara för att de drar ner på energin, bara miljvänligare

Själva sitter jag och F och kikar på våra kommande transportmedel. En parkering på gatan kostar 450kr i månaden och då tillkommer avgift för att parkera vid våra jobb. Bil är inget alternativ och det har vi tidigt bestämt oss för och därför bosatte vi oss ganska nära centrum för att slippa den utgiften och det arbetet. Mitt samvete känns inte rent med en eller två pendlingsbilar i vår ägo. Bilpoolsbilarna räcker när det handlar om att frakta hem stora prylar eller köra ut till mamma på öarna.

F har gissningsvis 7-10 km till jobbet och jag har 4,5 km. Kollektivtrafiken funkar bra för mig men jag vill ha motion. Men halva resan är väldigt backig och tung att cykla. Fredriks bussar är överfulla och försenade och han vantrivs med pendlandet. Därför tittar vi nu på en elcykel till mig och en elmoped till Fredrik. (elmopeden går snabbare, det känns inte rimligt att cykla ända till Lindholmen tidsmässigt).

Det är inte helt enkelt att få tag i en elmoped i Göteborg (åtminstone inte enligt webben), men snart borde de ju slå igenom?

En elcykel kostar omkring 6000-12000 mot normala kanske 2000-8000 för motsvarande cykel) men fördelen är att man får draghjälp så fort det börjar bli tungt. Man kan lätt ta sig uppför en brant backe och slipper komma svettig till jobbet. Men samtidigt får man motion och slipper oroa sig för att få parkering. Batteriet tar man enkelt med upp i lägenheten/på kontoret och laddar om det behövs.

Om jag ska cykla 9,5km till jobbet+dagis varje dag så tror jag att en elcykel kommer att vara guld värd.

Sedan kommer jag att segla förbi alla bilköer och detsamma gäller för Fredrik på sin elmoppe. Han ska montera dit en barnstol bak och så kan han enkelt skjutsa till förskolan.

El, det är framtiden tror jag. Åtminstone när det gäller kortare avstånd som att pendla till jobbet. Om vi ska köpa bil längre fram så ser jag helst att det blir en elbil.