Massa boktips

Jag har läst så himla många bra böcker i år! Blir alldeles glad och lycklig när jag tittar igenom listan på boktipset.se.

Så nu kommer några boktips till er!

Hjärnstark av Anders Hansen

Om varför rörelse/motion är typ det bästa som finns för kroppen och framför allt hjärnan. Ökar bl a koncentrationen och kreativiteten.

Metro 2033, 2034, 2035 av Dmitry Glukhovsky

Rysk post-apokalypstrilogi om livet i ryska metron när kärnvapenkriget ödelagt livet ovan jord. Jag älskar porträtterandet av de olika metrostationerna som små miniländer/kulturer, t ex kommunistiska ”röda linjen”, nazistiska Fjärde Riket, spelhålan, rika Ringlinjen osv.

Trädens hemliga liv

Fantastisk bok om hur träd lever, kommunicerar, slåss om ljuset, varnar varandra för angrepp och förökar sig. (Inte flummig, bara vetenskaplig.)

Old man’s war av John Scalzi

SF-bok om hur man i framtiden rekryterar pensionärer till armén för att kriga på andra planeter. Avslöjar inte varför.

Maze Runner av James Dashner

Jag var väl sist på bollen här, men om du vill ha spännande läsning på alla sidor så är alla fem böckerna i Maze Runner-serien att rekommendera.

Sapiens av Yuval Noah Harari

En bok som förändrade min syn på och bidrog med mängder med kunskap om mänsklighetens historia från start till nutid. Om att vi käkat upp och utrotat de flesta stora däggdjursarter, varför vi uppfann det monetära systemet, varför asiaterna hamnade på efterkälken när européerna började kolonisera världen osv.

1 Responses to Massa boktips

  1. Tant Sviskon skriver:

    Kul med lästips! Har läst flera av titlarna och gillat dem, så jag får kanske ta en titt på de jag inte har koll på också!

    Gillad av 1 person