Trappan är klar!

13 oktober, 2014

Igår tog svärmormor med barnen på födelsedagsutflykt med bio, pannkakor och cafébesök. Så jag och F var ensamma hemma i en massa timmar. Utöver att spela en massa dataspel, tvätta och greja så hann vi även med att göra klart källartrappan.

I mitten av juli fick vi ett ryck och rev upp den fula träfärgade plastmattan och mässingskanterna. Sedan ägnade vi en dag åt att slipa fram den fina trätrappan och därefter var det dags för målning. Jag tror att jag målade kanterna kanske 6 ggr i vitt och därefter vitlaserade vi trappstegen fyra gånger. Tyvärr blev de inte så vita som vi tänkt oss, men det blev fint ändå.

Före

Utrivna plastplattor

Trätrappa med slipade steg

Slipade trappsteg, tog cirka 8 timmar. 

Under augusti, september och halva oktober har trappan haft kladdiga intorkade oljefläckar och tejprester överallt tills jag för några dagar sedan karvade loss det. Igår sandpapprade vi, tejpade runt och målade sedan över fläckarna och oljeresterna och nu är den klaaaaaar!

Fredrik sa att han var beredd att ge upp och låta det vara som det var (pga orkar inte), men eftersom detta var mitt hjärteprojekt så tog jag itu med det sista till slut.

Och det blev ju så fint!

20141012_211436

Trappan till övervåningen blir vit, för det är så sjukt jobbigt att tejpa trappor…

Vi har skrivit en priolista över framtida renoveringsprojekt och näst på tur har vi väggarna i källaren. Det är betongväggar målade i två olika blekgröna nyanser. Snart ska det bli vitt (vi kommer även behöva laga en del sprickor samt sätta gipsskivor över de fula råspontsväggarna utanpå källartoaletten).

Men det får ta den tid det tar. Nu under oktober kommer vi inte renovera särskilt mycket pga alla kalas. Men i november ser det rätt lugnt ut så då kanske vi börjar.