Få barn i Sverige

14 januari, 2013

Idag lunchade jag med koreanen igen (eller ja, hon är nog kines tror jag). Hon är ju gift eller om det var sambo med en fransman och nu ska de ha barn här i Sverige. Och det är inte helt lätt.

Hon ställer alltid miljarder frågor, både om att få barn och att få barn i Sverige. Det är mycket med papper och olika saker. Bland annat undrade hon vad en ska med personnummer till (allt!), hur barnet registreras (papper från Skatteverket), när barnet ska vaccineras (bvc säger till (-bvc?)), hur en ska göra för att de inte ska tappa sina vantar (fäst dem i ett snöre runt halsen) (hon ser massa tappade vantar ute jämt), vad en ska göra om en får problem med amningen (Amningsmottagningen) osv. Jag informerade om barnbidraget (som hon inte visste om), att förskolan kostar pengar, om bvc, sjukvårdsupplysningen och så vidare.

Hmmm… Mvc-barnmorskan som hon går till verkar inte informera särskilt mycket. Och det är ju inte lätt att läsa sig till all info som en inte ens vet att en behöver läsa sig till… Tur att hon har oss. 😉

Sen har jag även tipsat om tygblöjor och den idén gillade hon eftersom de måste spara pengar nu när de ska leva på en lön + föräldrapenning. Hon frågar mig ofta om hur vi har råd att vara hemma så länge (22 mån) och idag frågade hon även varför vi ska vara hemma så länge? Jag sa att jag tycker att hon känns så liten. Och därför att vi kan. Att vi dragit ner på utgifter och inte levde på två heltidslöner innan heller.

Hon planerar förskola från 1 års ålder. Undrar om hon ändrar sig när barnet kommer? (jag vet att vissa sätter sina nyblivna ettåringar på förskola trots bra löner och ekonomiska möjligheter att vänta lite, men jag tycker att det vanligaste skälet verkar vara ekonomin) (och det faktum att det är enklast att få plats på hösten, det är ju vårt skäl att börja vid just 22 mån, annars hade vi nog kunnat stretcha mellan typ 20-24 mån).

Undra hur informationen för förstföderskor på engelska ser ut  i Sverige? Alla svenska myndigheter måste nog ha info på engelska, men sen ska en ju hitta dit också. Får nästan lite lust att skriva en få-barn-tutorial till henne, men nä, nu är jag nog lite väl yrkesskadad. ;-P (fyi: jag är kommunikatör och skriver guider, manualer och tutorials ibland på jobbet).

PS. Och än värre måste det vara för alla invandrarkvinnor som inte kan varken svenska eller engelska särskilt bra. :-/