BodyCombat 54

15 januari, 2013

Varning för nördinlägg. (även om jag på intet sätt är expert på nedanstående)

Har nu varit på senaste releasen av Bodycombat (54), och vad kan jag säga? Les Mills* levererar igen. Det är ju få klasser som är så välkoordinerade med rörelser och musik som just Les Mills/body combat (har inte provat några andra Les Mills-klasser än, men ska nog gå på Les Mills GRIT Plyo på lördag om jag inte blir sjuk).

Denna variant var riktigt rolig… riktigt riktigt rolig. Det var nog en av de bästa releaserna hittills som jag provat på. Många bra låtar också, jag gillar verkligen techno/industritechnolåtarna, de passar super till tunga box- och sparkrutiner. Här finns några av låtarna (det är ofta svårt att skapa kompletta listor eftersom alla låtar sällan finns på Spotify – dessutom har de ofta ökat tempot i låtarna så att de inte låter likadant).

Som vanligt var muay thai-rutinen roligast (the Switch-låten). Jag älskar råheten i muay thai, speciellt slagen mot liggande fiende.

Sedan gillade jag att katan inte kändes lika töntig som många gjort tidigare. (”spänna pilbågen”-katan för drygt tre år sedan var nog värst i corny-faktor).

Det enda jag inte gillade var den konstiga plankan på slutet (böjda knän, stå på tå). Jag klarade inte av det helt enkelt. Jag är för svag. Men jag fick köra bara första steget istället och kämpa på med det. 🙂 Låten till var dock väldigt rolig och catchy, Internet Friends (de sjunger om facebook m.m).

* = Les Mills skapar nya releaser av sina träningspass fyra gånger per år och de körs över hela världen av gym som köpt rättigheter till att köra passen. LesMills gör t ex BodyPump, Sh*bam, BodyBalance osv.

Och hur var träningsvärken då?

Avskyvärd! Har uppenbarligen inte tränat BodyCombat på flera veckor, för jag har ont i skuldror, rygg, triceps och höftböjarna (de kroppsdelar jag uppenbarligen inte tränar lika mycket på ViPR, NTC och Transformer). Men det är bra, det känns att jag tog i!


Äta mer bär

15 januari, 2013

Förr köpte jag aldrig frysta bär eftersom jag tyckte att det var så dyrt. Okej, cirka 20kr för ett paket blåbär är ju inte så billigt, men nu när jag bara äter litegrann varje dag så håller ju ett sånt paket i nästan en vecka, och då är det ju inte så farligt. (ett år gick jag ut och plockade bär med ”bärplockare” men fy vilken tid det tog, ryggen blev helt knäckt och jobbigt att rensa också, så det blev inget mer med det (vinbär, hallon och björnbär är mycket lättare att plocka tycker jag)).

Jag blir lite dålig i magen av russin så nu har jag bytt ut russinen mot bär i muslin och det blir tydligen rena hälsokosten. Enligt boken Supermat listas bär, havregryn, frön (pumpakärnor, solroskärnor och krossat linfrö) och yoghurt som hälsosam supermat med olika effekter för minskat åldrande (antioxidanter), minskad risk för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar, förbättrad tarmrörelse, bättre magkultur och massa grejs. Bra shit alltså! 😀 (jag blandar min egen musli av ovanstående)

SVT skriver att bär skyddar mot hjärtinfarkt. Ytterligare en anledning att ge barnen mer bär alltså. Molly älskar att äta frusna bär direkt och vi lägger även bär på flingorna och gröten ibland. Stella får bärsmoothie nästan varje kväll.


Morgonrutiner

15 januari, 2013

Jag tycker att alla verkar gå upp så tidigt på morgonen (eller så kommer de sent till jobbet som på mitt jobb). Jag har maxat min morgon för att kunna gå upp så sent som möjligt. Så här ser mitt morgonschema ut (diffar på några minuter ibland):

07.00 – väckning

07.05-07 – gå upp, toa, tvätta armhålor och ansikte, borsta håret och sätta upp en tofs, klä på mig av kläderna jag lagt fram

07.15 – plocka upp Molly och sätta henne i soffan framför Bolibompa

Hämta en yoghurtflaska till henne, ta fram lunchmatlåda, göra en matlåda med musli, yoghurt och bär och packa ner i väskan

07.25 – klä på mig ytterkläderna

07.29 – gå ut

07.34 – ta spårvagnen (läsa eller spela DragonVale)

07.47 – framme i stan, gå till jobbet

07.52 – på kontoret (bland de första fem)

08.00 – äta frukost framför datorn samtidigt som jag går igenom mail och snackar med kollegor vartefter de trillar in (de kommer med typ tio minuters mellanrum fram till nio-tiden i mitt rum).

Det påverkar ju så klart att jag inte sminkar mig, inte ägnar håret mer än några sekunder, inte äter frukost hemma eller behöver lämna på förskolan. Sen tar det 25 min till jobbet från dörr till dörr och det är nog ganska snabbt bland de som åker kollektivt i Göteborg (men det beror så klart på vem en jämför med, vissa som kör bil i småstäder kanske grejar det på tio min). (min  man tar 40-50 min från dörr till dörr beroende på trafiken eftersom han ska ut till Lindholmen med de trånga bussarna).

I morse hann jag t o m tvätta håret! Så lite flextid finns inlagd också. Gick upp fem över och fick stressa lite på slutet, men det gick. Hann t o m blåsa håret kanske två minuter.

Jag gillar verkligen att jag kan äta frukost i lugn och ro på jobbet. Blir så stressad över att äta hemma och jag gillar inte att äta direkt när jag vaknar. Nu äter jag efter precis en timme och det känns lagom. På måndagar väntar jag dock en timme till för att få äta av den smaskiga frukosten på kontoret. Då äter de flesta kanske en macka eller två som andra-frukost, men jag äter en stor portion. Jag har ju sparat mig i två timmar för det där. 😀

Ja, så här lugnt kommer det vara på morgnarna fram till i höst. Sen börjar lämna-karusellen igen. Ska inte bli så roligt direkt. Antingen kommer jag behöva lämna ett barn eller två barn resp. inget barn. Det är inte bestämt än och det beror ju på var barnen ska gå. Hoppas att det är någorlunda på vägen i alla fall, men det är inte alls säkert.

Men men, om några år kommer ju Molly kunna gå till skolan själv. Det ska bli skönt. Men jag kommer nog behöva gå upp lite tidigare och komma lite senare till  jobbet, så här maxade morgnar funkar inte med barn tyvärr.