Downshifting: om tid och konsumtion

30 januari, 2013

Här kommer nästa del om downshifting från boken Lev enklare av Giséla Linde.

Dygnet har 24 timmar för alla. Det är fullständigt rättvist, och det kan vi inte rucka på. Vi har inte mindre tid än förut, men vi försöker pressa in mer i den tid vi har. Föräldrar använder väldigt mycket tid till att spara annan tid. I synnerhet mammor har en tendens att göra flera saker samtidigt, som att skura handfatet medan de sitter på toa eller plocka upp barnens leksaker och tala telefon medan maten står på spisen. Det är ju bra om det ger tid för vila, men oftast innebär det bara att vi pressar in ännu mer. Till slut tar krafterna slut, fysiskt och psykiskt.

Att bara vara, det är en lyx det. Det är sånt jag längtar efter nu som småbarnsmamma. Mina krav är inte så höga, men vissa saker i hushållet måste liksom göras. Till slut går det inte att prioritera bort längre. Men å andra sidan leker jag aktivt med barnen cirka en timme varje kväll. Det är något jag prioriterar. Och då försvinner ju tid från att bara vara-kontot eller ha ett renskurat köksgolv-kontot. Men barnen är ju små nu. Det räcker nog med att sopa golvet och bara skura då och då.

Många väljer att bo dyrt och fint i hus med tomt och trädgård fast de knappt har tid att vara hemma. Det pågår också en konsumtion utan like, och den tar mycket plats i våra liv. Varje grej måste jobbas ihop, bäras hem, sorteras in i smockfulla skåp och lådor som i sig kräver bostadsyta, och städas upp igen och igen. Svenska barn äger i genomsnitt 536 leksaker – och då räknas inte varje legobit för sig. Barnen blir inte gladare av en sådan mängd. De kan inte ens ta till sig allt.

Försörjning och levnadsstandard är inte samma sak, och känslan av handlingsfrihet beror inte alltid på antalet kreditkort. Ju större lön, desto större lån – och desto större identifikation med sådant som kostar pengar.

Vi har ju nästan hälften av leksakerna i källaren så att de roteras med jämna mellanrum. Tar mindre plats och blir roligare för barnen. Vi rensar ofta bland våra prylar och kör iväg till tippen/loppis minst en gång om året. Vi försöker verkligen att inte köpa något som inte är nödvändigt alternativt mycket uppskattat.

Och det där med dyrt hus = jobba mycket stämmer ju för många här i Sverige. Vi är ju i köpa-hus-funderingar och det gäller att verkligen tänka efter så att vi inte hamnar i den fällan (om vi ens ska ha hus?).

I vår tid och kultur har vi kommit att förknippa frihet med egendom. Men frihet handlade från början om beskydd mot fienden för den som levde i en kollektiv stamgemenskap. Frihet förknippades med gemenskap, och inte med den frihet vi tänker oss idag: en isolerad, oberoende, självägande individ. Inte vill vi ha den gamla sortens frihet tillbaka, hävdar Liedman, för den satte alltför snäva gränser för den enskilde. Men sammanhållning och solidaritet är fortfarande bra för människor; äkta solidaritet där människor får behöva varandra och höra samman. Visst måste väl frihet och solidariet gå att förena?

Oh, jag skulle så gärna vilja bo jättenära en släkting så att vi kan dra nytta av kollektivets fördelar som t ex trädgårdsskötsel, barnpassning, matlagning osv. men samtidigt ha varsin egen lägenhet/våning med låst dörr.  Jag vill inte dela toalett och vardagsrum, men jag delar gärna på andra saker.


Roligaste appspelet – Dragonvale

30 januari, 2013

Ok, internet ligger nere på kontoret och jag är sjukt uttråkad. Tänkte ta tillfället i akt och berätta om min nya passion – Dragonvale (mobila internet funkar men det är för långsamt för jobbdatorn).

image

Det är ett appspel som finns till åtminstone android, iphone och ipad och ev fler. Du bygger upp en drakpark som ska dra besökare, du matar drakarna så att de växer och blir bättre och sen parar du drakarna för att få nya spännande drakar.

Du kan låta drakarna tävla i Colosseum eller springa på arenan, du skickar ut dem på quests och får små uppdrag. Det är ett väldigt mångsidigt spel med många små utmaningar och det är totalt beroendeframkallande.

Det ä gratis och de lockar en att köpa ”gems” för att snabba på saker, men det går att spela helt utan att köpa saker. (Jag betalade dock 2 dollar häromdagen för 50 gems eftersom jag inte orkade vänta flera veckor på att spara ihop 125 gems till en parningsö som gör att jag kan para två drakpar samtidigt.

Ibland är jag nästan på g att väcka mig på natten för att lägga drakäggen i nästet och sätta två nya drakar på parning. (Men nä, så desperat är jag inte…än…) ^^

Ja, detta spel är iaf fantastiskt roligt tycker jag. Vi spelar hela familjen förutom Stella (mobil, mobil och ipad). Även min kollega och hennes sambo och söner spelar och vi ger varandra gratis gems varje dag (du kan ge till tre vänner).

Och när det gäller till barn så är väl från 4-5 år med vuxen och kanske 6-7 år utan vuxen en riktlinje. Inte så svårt men inte helt logiskt. Och lär barnen att aldrig trycka på Yes/gemsknappen. Fredrik blev inte glad när Molly råkade slösa bort typ 15 gems på något som han kunde få om de väntat några timmar.

Andra bra barnspel är Littlest Petshop (från 4-5 år utan vuxen) och My Little Pony (från 6-7 år utan vuxen), båda från Hasbro. Men Dragonvale passar alltså även vuxna. 🙂


Massa aktiviteter, nej tack

30 januari, 2013

Alltså, det här med barnens aktiviteter. Jag känner mig alltid så frustrerad när jag tänker på det.

Först tar småbarnen jättemycket tid och när de äntligen blir självgående så ska de iväg på en himla massa aktiviteter varje kväll. Har föräldrarna inga egna intressen eller? Jag har ju det och jag har planer på att ägna mig åt dem.

Ok, om en tycker om att sitta och frysa i en ishall eller stå vid en lerig gräsplan klockan 8.00 på måndag morgon är kul. Kör hårt! Men jag är inte där. Jag skulle inte göra det där för mina barn. Jag hatar bollsport och liknande.

Min kollega har en dotter på 4,5 år som går i dans varje lördag förmiddag och det är väl okej. Men hennes son som är 7 år går på innebandy och nån mer sport och så vill han även börja i tennis. Hon har satt som gräns att de får gå på två grejer var. Men sedan är det ju så mycket annat. Hela kommande helg ska de ägna åt en cup och förra och förrförra fredagskvällen stod pappan i kiosken på träningen och sålde (inte) bullar (nästan ingen köpte).

En annan kollega pratade om onsdagskvällen som den enda kvällen när alla var hemma. Inte en enda aktivitet!

Sen är det loppisar, lottförsäljning, läger, matcher, cuper och eviga träningar. Och när barnen blir äldre så räcker det plötsligt inte med två träningar per vecka utan då är det tre-fyra träningar och ibland ska barnen gå på två aktiviteter per dag.

Nu vill jag bara klargöra att det är ju jättebra att ni föräldrar som trivs med detta har det så här. Men själv ser jag det som mardrömmen och jag sparkar bakut bara jag tänker på det.

Jag och min man diskuterade detta flera år innan Molly ens föddes. Jag. vill. inte. ha. det. så. här!

Jag känner att det är nog lätt att dras med i det eftersom det är normen (åtminstone i min samhällsklass/umgängeskrets). Men jag tänkte dra i nödbromsen innan vi ens börjar.

Molly är t ex 5 år och går inte på en enda aktivitet. Och det kanske vissa tycker är konstigt. Vi väntar gärna med det ett tag till.

Min man förstår inte riktigt min frustration. Själv gick han på både fotboll, tennis och simning när han var liten. Han hade aktiviteter 4-5 dagar i veckan och tyckte att det var jättekul. Han hade två syskon som också höll på och hans pappa var tränare. (Fredrik höll även på med fridykning, judo och en massa andra sporter men inte samtidigt).

Så planen är så här (om jag inte ändrar mig):

– max en schemalagd aktivitet per barn och vecka (åtminstone tills de är stora nog att ta sig dit helt själva och då är det max 2 per vecka)

– en aktivitet som inte kräver extra föräldra/barnengagemang som t ex stå i kiosken, baka, sälja lotter, anordna loppis (följa med och titta på känns ok)

– en aktivitet som inte är i en ishall eller utomhus när det är kallt och regnigt

– en aktivitet utan en massa cuper och matcher och helggrejer

– en aktivitet som JAG tycker är jätteroligt att titta på

– en aktivitet där antalet träningstillfällen inte ökar successivt

Jag funderar på t ex ridning, dans, spela instrument, klättra osv. Sådana grejer jag själv höll på med alltså. Men det viktigaste är ju att Molly (och sen Stella) gillar det. Så jag fattar ju att jag kanske inte kommer att kunna styra så här hårt. Men jag kommer inte ge mig i första taget.

Och vi väntar in i det sista.

”Vill du att barnen ska bli tjocka?” säger ibland Fredrik och nej, det klart att jag inte vill. Men de behöver ju inte spela fotboll veckan runt, det finns ju andra sätt att röra på sig. Som t ex att leka, promenera, vara på lekplatser, cykla och göra utflykter. Och när de är typ från 12 och uppåt så är det väl bra om de håller på med aktiviteter/sportar/tränar, men utan stort föräldraengagemang tack.

PS. Som barn gick jag i fotboll (typ i ettan, det var en massa av ovanstående och jag gillade det inte alls, hoppade av efter något år), red i tre år, gick på dans i ett år, spelade blockflöjt och sen piano (utan föräldrar). Vissa år gjorde jag inget alls. Syrran gick på breakdance nåt år, klättrade och sen pingis. Yngsta syrran gjorde typ inget alls. Så mina föräldrar hade det ganska bra. (men det var inte de som förbjöd oss, de bara uppmuntrade oss inte och vi tjatade inte heller så mycket (förutom om ridningen)).


En femårings nattningsritual

30 januari, 2013

Första året var det enkelt. Byta till pyjamas, borsta tänder och in med tutten och sen var det klart.

Nu när hon är fem år så blir nattningsritualen allt mer avancerad, men det funkar ju.

Vi börjar egentligen redan halv åtta med att stänga av alla skärmar/tv. Dags för kreativ verksamhet. Vi pysslar/målar och sen äter Molly lite kvällsmat. Poängen är att hon inte ska se något ”blått ljus” (som håller hjärnan aktiv uppemot en timme efteråt) samt att hon ska sitta still sista timmen innan läggdags. Så vi pysslar (eller läser bok).

Vid kvart över åtta är det dags att gå på toa, borsta tänderna, klä av sig och hämta gosedjur. Under tiden förbereder jag en isbit i en skål samt en pipmugg med vatten.

Cirka tjugo-tjugofem minuter över åtta börjar vi med massage. Vi lyssnar på Adiemus (första låten på skivan) och så masserar jag mage och rygg medan vi kör en liten avslappningsövning där jag berättar om en lugn plats som Molly befinner sig på. Sedan kör vi oftast en till avslappningsövning efteråt (låt nummer 8 på skivan) där vi går igenom kroppsdel för kroppsdel och spänner och slappnar av. Detta gör att Molly kan få ur sig alla spänningar och klarar av att ligga still.

Sedan läser vi kapitelbok. Just nu läser vi Roald Dahls Matilda, innan var det Kalle och Chokladfabriken och Fredrik läser en Pippibok. Vi har även läst de första två Harry Potterböckerna (sömnpiller!), böckerna om Sandvargen och om Ellen & Sorken. Efter 20-25 minuters läsning släcker vi och Molly lägger sig till rätta med alla gosedjuren.

Vi lyssnar på Skämtaren Sune på mp3 och det är alltid spår 3 som gäller, för då somnar hon lättast när det inte är så intressant. Så varenda kväll ska alltså Sune, pappa Rudolf och Håkan ha en grabbdag på stan och så ska de tanka bilen och så får Rudolf skållhett kaffe på sig och måste stoppa handen i toaletten för att han inte får igång vattenkranen och så gillar Sune kassörskan på macken och så får de gratis glass och så tappar Rudolf sin legitimation in mellan kassorna och så blir de tagna av polisen och så har pappa Rudolf inte sitt körkort och så använder de bajslukten för att simulera att Håkan bajsat på sig och så kommer de undan. Ja, typ så. Kan den rätt bra nu.

Sen mellan 21-21.40 nångång brukar Molly somna.

Vi har mycket färre bråk nu sedan vi började med den här rutinen för några månader sedan. Tidigare var det mycket spring och en del bråk både direkt före och under nattningen. Nu kan vi alltid hota med det milda straffet att vi inte hinner läsa så mycket bok eller köra massage om hon inte kommer till sängen i tid. Mycket bättre än en massa andra hot och direkt kännbart för henne som älskar att lyssna på boken och bli masserad.

Jo, och så får vi inte glömma isbiten. Den tuggar hon i sig medan vi läser bok. Häromdagen var isbitarna slut och då blev det kris. Då fick hon ett fruset hallon istället. Isbiten är mycket viktig. (och vatten dricker hon när hon blir törstig).

IMG_20121001_202809