Det är en TMS-dag idag

22 januari, 2013

Och där tjongade jag iväg mail nummer 30 till Lukas och Pavla i Tjeckien så att de snart ska kunna gå live med sin mobilsajt. Även det tekniska mobilföretaget är inblandat och sen har jag snurrat in två av mina kollegor i frågor om hur vi ska gå tillväga. Det är sällan ett supportärende i TMSen (Task Management System – där vi hanterar support) tar mer än 2-3 mail att lösa, men idag har jag ägnat 5,5 timmar åt Tjeckiens mobilsajt. Men det ordnar sig. Bara en dag på kontoret liksom.

Åt dessutom godaste mellanmålet idag. Blandade i paranötter, valnötter och några torkade fruktbitar som jag hittade i köket i min keso tillsammans med clementinklyftor. Hittar ofta godsaker i köket och det här var faktiskt en höjdare (oftast är det onyttiga saker och då brukar jag avstå).


Välja är jobbigt

22 januari, 2013

Ååh, det är så jobbigt när det finns flera val att välja mellan. Att vara påläst är ju grunden för att göra kloka val, men det tar ju en sådan enorm tid!

I min strävan att downshifta och lägga mindre tid på konsumtion så vill jag ofta banta bort den där tiden det tar att googla, läsa recensioner och fråga runt. Kanske hellre bara gå in i en affär och köpa om priset är rimligt. Men ibland måste en ju fundera lite, vissa saker är viktigare än andra. Den där frustrationskänslan är inte rolig.

Att köpa bil var ingen rolig process för mig och Fredrik. Vi är väldigt ointresserade av bilar, har knappt ägt någon innan (förutom en skrot-renault i fyra månader när vi var typ 23 år) och vi pratade med de få bilintresserade vänner och släktingar vi har i ett år innan vi äntligen slog till. Vi fick tipset om Toyota in i det sista, men det blev bilen vi hade känsla för och den enda bilen vi provkörde, nämligen en Skoda Octavia. Och vi är ju jättenöjda. Men vad tidsödande det var att komma fram till det beslutet.

Nu försöker jag komma fram till vilka alternativa och hudvänliga produkter jag ska ordna och jag är alldeles uppstressad. I onödan. För herregud, en sådan enorm skillnad kommer det inte göra. Jag har ju mått bra i snart 30 år. Jag kommer inte dö av några konstiga kemiska ämnen om jag väntar lite till med att bestämma mig. Jag borde ta det med ro. För att det är kul som jag skrev igår. Men sen blev det plötsligt inte kul utan blodigt allvar. Bu. (så nu ska jag försöka tagga ner)

Att välja saker är i allmänhet väldigt svårt för människor eftersom det inte handlar så mycket om vad en väljer utan vad en väljer bort. Att välja bort skapar ångest och därför är det en fördel om butiker, restauranger osv. har så få val som möjligt av likriktade saker. Det skapar mindre ångest. Ibland är jag glad att jag är vegetarian, för det gör valet på restauranger oftast mycket enkelt (förutom på min lokala indiska restaurang där det faktiskt finns ca tio veggorätter istället för en! Ångest!).

Hösten präglades mycket av skolvalet till Molly och nu är vi uppe i förskolevalet till Stella. Det kommer att kännas mycket bättre när alla blanketter är inskickade (och ännu bättre när resultatet har kommit så att vi slipper ha alla vägar/möjligheter öppna). Det kommer ju att spela en ganska stor roll i våra liv eftersom vi kommer att behöva hämta/lämna på de här ställena i många år framöver. En omständlig resväg kan ju förpesta vilken mörk januaridag som helst och särskilt med två griniga ungar i släptåg.

Här kommer en bild som illustrerar var alla skolor (fyrkanter) och förskolor (cirklar) ligger och de färgade strecken är buss- och språvagnslinjer. Vi vill gärna åka åt bara ett håll och slippa åka åt två olika håll. Men det finns tyvärr risk för det om hon inte kommer in på föräldrakooperativet som ligger nära vårt hus i mitten. Skolan som ligger mitt i det vita är mellan-högstadium som hör till den till höger. Stan ligger neråt men vi kan även ta röd linje åt vänster även om det tar lite längre tid. Det finns även en förskola nära skolan till höger men både den skolan och den förskolan är svåra att komma in på så vi vågar inte hoppas på dem. Dessutom ligger de ju allra längst bort.

skolor

 

Jag har ju tänkt cykla 8 månader om året och åka kollektivt övrigt. Fredrik funderar på att lämna med bilen och sedan ställa den hemma innan han tar bussen till jobbet (dels mycket köer i stan och dels biltullar så han kör ju inte till jobbet nu heller). Dock är det nog ingen höjdare att köra till förskola/skola för det lär många föräldrar göra och det finns jättefå parkeringar. Skolorna avråder starkt från att skjutsa barnen. Att gå kommer ta cirka 1o-15 min till alla utom den till höger, det tar säkert 20-25 min.

Sedan är det ju viktigt att våra barn hamnar på bra ställen eftersom Molly faktiskt ska lära sig allt viktigt i skolan och Stella ska kunna känna sig trygg och få en god anknytning till förskolelärare och miljön. Precis som att den fysiska och psykosociala arbetsmiljön är viktig för vuxna så vill vi ju att barnen ska ha det bra.

Men idag var Fredrik på sitt andra förskolemöte och besökte en nybyggd förskola som ligger ganska nära Mollys förskola. Den verkade helt ok tyckte han, så den söker vi väl i andra-tredjehand eller något sådant. Vi kommer att söka föräldrakooperativet och hoppas på det, men sedan söker vi även tre andra kommunala förskolor som reservalternativ. Ska nog skicka in papprena snart för att få detta ur världen.

Samtidigt går jag och väntar på besked från skolvalet för Molly. 15 januari sa någon men det verkar inte stämma. Har t o m mailat kansliet för att fråga men har inte fått svar om datum.

Jaja.

Det löser sig. Men gärna besked snart, tack! (och även om vi bestämmer oss för att lämna en unge var varje morgon så kommer vi ju behöva hämta båda barnen varannan dag eftersom vi ska gå ner i tid båda två.)